Ugrás a menühöz.Ugrás a keresődobozhoz.Ugrás a tartalomhoz.



* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)

 
1.2 MB
2016-06-29 13:44:46
 
 

application/pdf
Nyilvános Nyilvános
357
918
Rövid leírás | Teljes leírás (8.29 KB)

1632 - 86 Helytört.
ÜNNEPI BESZÉD: 120 éves a nagykanizsai vasut.
1981
NAGYKANIZSA, 1985.
NAGY ANTAL GÉZA, Nkanizsa

Kedves Elvtársak!
Kedves Vendégeink!
lem mindennapi alkalomból jöttünk most itt
össze. 120 esztendeje annak, hogy Nagykanizsa
városa bekapcsolódott a nemzetközi vasúti
forgalomba, és Hagykanizsa állomásra begördült
ess első szerelvény.
Mindössze 30 évvel azt követően, hogy a
világ első vasúti pályáján kísérleti mozdonyok
részvételével versenyt rendeztek, melyet
fítephenson "Rockét" mozdonya nyert meg,
50 km/éra sebesség teljesítésével. Innen
számit juk a vasút születését, A születésnap
megünneplésére ez év májusában kerül sor
Angliában és világszerte.
Külön szólni kell azonban e helyen arrél,
hogy mit jelentett a vasút, ar vasúti forgalom
megindulása ITagykanfcsa városnak. Az 1860-as
évek uj fejezetet nyitottak a város történetében.
Az addig jelentós, főleg mezőgazdasági
terményforgalmat lebonyolité kereskedő-város
arculata megváltozott. A század utolsó évtizedéig
jelentős bankképviseletek, pénzintézetek
telepedtek le Kanizsán. Velük
párhuzamosan élénk iparosodás kezdődött el,
elsősorben az élelmiszerelőállító ipar
2
lendült fel, de egymásután létesültek egyéb
üzemék, gyárak. Virágzásnak Indult a kereskedelem,
ée fontos szerephez jutott az épitőipar.
Nagykanizsa város kezdettől fogva nagy érdeklődést
tanúsított a vasútépítés ügye iránt,
ős anyagi lehetőségekkel is segítette a megvalósítását.
Kanizsa városa már IB^O-ben nyilatkozatot
adott ki, melyben kijelentette, hogy
ÍSegy Kanizsára, vagy onnan épülő vasútvonal
részére földterületet az épitő társaságnak
ingyen enged át, az építkezéshez szükséges
téglát, fát és a város területen található
más építőanyagot pedig a legolcsóbb áron kész
eladni.w
méltánytalanok lennénk azonban elődeinkkel
szemben, ha nem emlékeznénk azokra a kiváló,
világviszonylatban is elismert szakemberekre 5
akik e vasútvonal tervezésében, építésében
vettek részt* Közülük is elsőként említeném
llaszluhácz Lajos mérnököt, Nagykanizsa szülöttét,
aki mint vasútépítő és földmérő szerzett
nemzetközi tekintélyt.
3
Itt említem meg a világhírű vasúttervezőt
és épitőt, Carl Etzel német mérnököt, aki
legnagyobb müve, a Breimer-vaaut megépítése
után lett a kanizsai vonal épitési igazgatója.
Számos létesítmény ttoezése, kivitelezése
füiődik nevéhez.
De itt kell megemlékeznünk a hős 48-as
honvédtábornokrél, Hollán Ernőről, a kiváló
vasúti mérnökről, a kanizsai vasútvonal építésének
lelkes patrénusáről.
Sorolhatnánk százával a kiváló szakemberek,
és munkások nevét. Azoknak a munkásoknak a
nevét, akik t?5bb száz kilométer tirolságra
otthonuktól igen mostoha körülmények között
dolgoztak. A helyzet jellemzésére elég csak
felemlíteni* hogy például 1859-ben a téglagyárnál,
a mai "négyházak" helyén felépített
barakktáborban súlyos járvány tört ki.
Ugyanis már a vasútépítés éveiben százával
telepedtek le a városban a magyarok mellett
osztrák, olasz, horvát, szlovák vasútépítők
családjai. Közülük ne?* egy alkotja ma is az
országosan is elismert kanizsai vasutas
dinasztiák magját. A város már akkor jól
szervezett délivasuti munkássága pedig évszázad
éta, a legválságosabb időszakokban is,
4
példamutató hűséggel szolgálta a munkásosztályt.
Már a századfordulót követő első
években az országos munkásmozgalom élvonalában
emiitik Ifegyfcanizsa délivasuti munkásságát.
Ezekben az években rendszeresek a városban a
monarchia délivasutasainak nagygyűlései,
nem egyszer kétezernél is több résztvevővel.
1907. tavaszán pedig csaknem 10 napig tartó
pályamujikás-sztrájkkal és a paeaziv-reziszteneia
kimondásával hivták fel magukra a figyelmet.
Követeléseiket végülis a délivasut vezetői
kénytelenek voltak teljesíteni. Pedig még a
sztrájktörők bevetésére is kísérletet tettek.
A pál^paunkások toborzására Szlovéniába indított
vonat azonban üresen tért vissza Nagykanizsára,
bizonyítva a nemzetközi szolidaritás erejét.
Nagykanizsa vasutas munkássága a több mint
egy évszázad alatt összefonódott a várossal,
társadalmi és közéletével.
1919-ben a dicsőséges Tanácsköztársaság idején
is számos vasutas dolgozó tevékenykedett Hagykanizsán
és környékén az uj rend vezető testületeiben.
A féktelen fehér terror pedig egymás
után szedte mártír áldozatait a vasutasok köréből
5
Hogy csak néhányat említsek: Polai János,
Parkas János, Molnár Sándor,
De ott találjuk Kanizsa Vasutasait a II.
világháború embertelen harcaiban is, az
ellenállási mozgalom soraiban a Budai Önkéntes
Ezredtől a szovjet, magyar, jugoszláv partizánegységekig.
Hősi helytállással tevékenykedtek
az esztelen hadi szállítások fékezésével az
itthozimaradottak is. Elég, ha csak az 1913-as
nagy vasutas békedemons^trációra és sztrájkra
gondolunk, vagy a II. világháború alatt végrehajtott
szabotázsakciókat említjük, vagy akár /
a murakeresz turi hős vasutas feleségre gondoluhk,
aki élete kockáztatásával akadályozta
meg a szivattyúház felrobbantását.
A felszabadulást követően pedig nagy lelkesedéssel,
áldozatot, fáradtságot nem kímélve
fogtak hozzá £ elrobbantott, megrongált vasutunk
helyreállításához, a közlekedés mielőbbi
megindításához, a békés élet lehetőségeinek
megt eremtéséhez •
Nagykanizsa vasutasai példamutató helytállásuknak
adták tanújelét az elmúlt 35 évben
is* Hagy mértékben Járultak hozzá a korszerű
vasúti közlekedés lehetőségeinek megteremtéséhez,
a megnövekedett szállítási feladatok
teljesítéséhez, Végzett jő munkájukat bizonyltja
az a számos elismerés, kitüntetés is, melyben
a csomópont és szolgálati főnökségei részesültek.
Nagykanizsa vasutas dolgozói hivatásszeretetüket
bizonyították akkor is* ha az
ország más területén igényelték munkájukat,
Záhonytól Dunaújvárosig, Ferencvárostól Pécsig,
Végezetül engedjék meg, hogy elismerésünket és
őszinte köszönetünket fejezzem ki mindazoknak
a szocialista brigádoknak, dolgozóknak, társadalmi
szervezetelmek, szolgálati vezetőknek,
akiknek áldozatos munkájának és erőfeszítésének
eredményeként lehetőség nyilt a mai ünnepség
megrendezésére-
Heg vagyok győződve arról, hogy ez a vasúttörténet!
emlékünk méltó helyre került itt
Nagykanizsán. Jól szimbolizálja a város és a
vasút évszázados összefogottságát, városképile^
is hűségesen fejezi ki Nagykanizsa w vasutasvárosfí
jellegét.
7
E gondolatok jegyében adom át ITagykanizsa
város közönségének és Nagykanizsa Vasúti
Csomópont dolgozóinak az ide kihelyezett \
375-ös sorozatú muzeális mozdonyt.
Őszintén kívánom, hegy ez az esemény tovább
erősítse a város és a vasút közötti kapcsolat
elmélyülését..
Kívánok sok sikert a város és vasutunk
munkáskoll aktiválnak, társadalmi és gazdasági
vezetőinek, társadalmunk nagy és szép terveinek
megvalósításában!