* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
1.2 MB | |
2016-06-29 13:44:46 | |
Nyilvános 357 | 918 | Rövid leírás | Teljes leírás (8.29 KB) | 1632 - 86 Helytört. ÜNNEPI BESZÉD: 120 éves a nagykanizsai vasut. 1981 NAGYKANIZSA, 1985. NAGY ANTAL GÉZA, Nkanizsa Kedves Elvtársak! Kedves Vendégeink! lem mindennapi alkalomból jöttünk most itt össze. 120 esztendeje annak, hogy Nagykanizsa városa bekapcsolódott a nemzetközi vasúti forgalomba, és Hagykanizsa állomásra begördült ess első szerelvény. Mindössze 30 évvel azt követően, hogy a világ első vasúti pályáján kísérleti mozdonyok részvételével versenyt rendeztek, melyet fítephenson "Rockét" mozdonya nyert meg, 50 km/éra sebesség teljesítésével. Innen számit juk a vasút születését, A születésnap megünneplésére ez év májusában kerül sor Angliában és világszerte. Külön szólni kell azonban e helyen arrél, hogy mit jelentett a vasút, ar vasúti forgalom megindulása ITagykanfcsa városnak. Az 1860-as évek uj fejezetet nyitottak a város történetében. Az addig jelentós, főleg mezőgazdasági terményforgalmat lebonyolité kereskedő-város arculata megváltozott. A század utolsó évtizedéig jelentős bankképviseletek, pénzintézetek telepedtek le Kanizsán. Velük párhuzamosan élénk iparosodás kezdődött el, elsősorben az élelmiszerelőállító ipar 2 lendült fel, de egymásután létesültek egyéb üzemék, gyárak. Virágzásnak Indult a kereskedelem, ée fontos szerephez jutott az épitőipar. Nagykanizsa város kezdettől fogva nagy érdeklődést tanúsított a vasútépítés ügye iránt, ős anyagi lehetőségekkel is segítette a megvalósítását. Kanizsa városa már IB^O-ben nyilatkozatot adott ki, melyben kijelentette, hogy ÍSegy Kanizsára, vagy onnan épülő vasútvonal részére földterületet az épitő társaságnak ingyen enged át, az építkezéshez szükséges téglát, fát és a város területen található más építőanyagot pedig a legolcsóbb áron kész eladni.w méltánytalanok lennénk azonban elődeinkkel szemben, ha nem emlékeznénk azokra a kiváló, világviszonylatban is elismert szakemberekre 5 akik e vasútvonal tervezésében, építésében vettek részt* Közülük is elsőként említeném llaszluhácz Lajos mérnököt, Nagykanizsa szülöttét, aki mint vasútépítő és földmérő szerzett nemzetközi tekintélyt. 3 Itt említem meg a világhírű vasúttervezőt és épitőt, Carl Etzel német mérnököt, aki legnagyobb müve, a Breimer-vaaut megépítése után lett a kanizsai vonal épitési igazgatója. Számos létesítmény ttoezése, kivitelezése füiődik nevéhez. De itt kell megemlékeznünk a hős 48-as honvédtábornokrél, Hollán Ernőről, a kiváló vasúti mérnökről, a kanizsai vasútvonal építésének lelkes patrénusáről. Sorolhatnánk százával a kiváló szakemberek, és munkások nevét. Azoknak a munkásoknak a nevét, akik t?5bb száz kilométer tirolságra otthonuktól igen mostoha körülmények között dolgoztak. A helyzet jellemzésére elég csak felemlíteni* hogy például 1859-ben a téglagyárnál, a mai "négyházak" helyén felépített barakktáborban súlyos járvány tört ki. Ugyanis már a vasútépítés éveiben százával telepedtek le a városban a magyarok mellett osztrák, olasz, horvát, szlovák vasútépítők családjai. Közülük ne?* egy alkotja ma is az országosan is elismert kanizsai vasutas dinasztiák magját. A város már akkor jól szervezett délivasuti munkássága pedig évszázad éta, a legválságosabb időszakokban is, 4 példamutató hűséggel szolgálta a munkásosztályt. Már a századfordulót követő első években az országos munkásmozgalom élvonalában emiitik Ifegyfcanizsa délivasuti munkásságát. Ezekben az években rendszeresek a városban a monarchia délivasutasainak nagygyűlései, nem egyszer kétezernél is több résztvevővel. 1907. tavaszán pedig csaknem 10 napig tartó pályamujikás-sztrájkkal és a paeaziv-reziszteneia kimondásával hivták fel magukra a figyelmet. Követeléseiket végülis a délivasut vezetői kénytelenek voltak teljesíteni. Pedig még a sztrájktörők bevetésére is kísérletet tettek. A pál^paunkások toborzására Szlovéniába indított vonat azonban üresen tért vissza Nagykanizsára, bizonyítva a nemzetközi szolidaritás erejét. Nagykanizsa vasutas munkássága a több mint egy évszázad alatt összefonódott a várossal, társadalmi és közéletével. 1919-ben a dicsőséges Tanácsköztársaság idején is számos vasutas dolgozó tevékenykedett Hagykanizsán és környékén az uj rend vezető testületeiben. A féktelen fehér terror pedig egymás után szedte mártír áldozatait a vasutasok köréből 5 Hogy csak néhányat említsek: Polai János, Parkas János, Molnár Sándor, De ott találjuk Kanizsa Vasutasait a II. világháború embertelen harcaiban is, az ellenállási mozgalom soraiban a Budai Önkéntes Ezredtől a szovjet, magyar, jugoszláv partizánegységekig. Hősi helytállással tevékenykedtek az esztelen hadi szállítások fékezésével az itthozimaradottak is. Elég, ha csak az 1913-as nagy vasutas békedemons^trációra és sztrájkra gondolunk, vagy a II. világháború alatt végrehajtott szabotázsakciókat említjük, vagy akár / a murakeresz turi hős vasutas feleségre gondoluhk, aki élete kockáztatásával akadályozta meg a szivattyúház felrobbantását. A felszabadulást követően pedig nagy lelkesedéssel, áldozatot, fáradtságot nem kímélve fogtak hozzá £ elrobbantott, megrongált vasutunk helyreállításához, a közlekedés mielőbbi megindításához, a békés élet lehetőségeinek megt eremtéséhez • Nagykanizsa vasutasai példamutató helytállásuknak adták tanújelét az elmúlt 35 évben is* Hagy mértékben Járultak hozzá a korszerű vasúti közlekedés lehetőségeinek megteremtéséhez, a megnövekedett szállítási feladatok teljesítéséhez, Végzett jő munkájukat bizonyltja az a számos elismerés, kitüntetés is, melyben a csomópont és szolgálati főnökségei részesültek. Nagykanizsa vasutas dolgozói hivatásszeretetüket bizonyították akkor is* ha az ország más területén igényelték munkájukat, Záhonytól Dunaújvárosig, Ferencvárostól Pécsig, Végezetül engedjék meg, hogy elismerésünket és őszinte köszönetünket fejezzem ki mindazoknak a szocialista brigádoknak, dolgozóknak, társadalmi szervezetelmek, szolgálati vezetőknek, akiknek áldozatos munkájának és erőfeszítésének eredményeként lehetőség nyilt a mai ünnepség megrendezésére- Heg vagyok győződve arról, hogy ez a vasúttörténet! emlékünk méltó helyre került itt Nagykanizsán. Jól szimbolizálja a város és a vasút évszázados összefogottságát, városképile^ is hűségesen fejezi ki Nagykanizsa w vasutasvárosfí jellegét. 7 E gondolatok jegyében adom át ITagykanizsa város közönségének és Nagykanizsa Vasúti Csomópont dolgozóinak az ide kihelyezett \ 375-ös sorozatú muzeális mozdonyt. Őszintén kívánom, hegy ez az esemény tovább erősítse a város és a vasút közötti kapcsolat elmélyülését.. Kívánok sok sikert a város és vasutunk munkáskoll aktiválnak, társadalmi és gazdasági vezetőinek, társadalmunk nagy és szép terveinek megvalósításában! |