Ugrás a menühöz.Ugrás a keresődobozhoz.Ugrás a tartalomhoz.



* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)

 
7.69 MB
2016-06-29 13:51:10
 
 

application/pdf
Nyilvános Nyilvános
507
1184
1626 - 86 Helytört.
TANULMÁNY: Adatok a Pragerhof-Nagykanizsa-Buda
vasutvonal magyarországi szakasza
építésének történetéhez. I-II. rész.
NAGYKANIZSA, 1983.
NAGY ANTAL GÉZA, Nkanizsa PFT.

.sok a jfe;;; vasuwojiai -ia-^dj^ov^szakasza
/ • nek történetéhez, /
P^á^^iof^a^kauizsa vomlré&z/lq$vtew/ 186o*április 24-e& került
átá'ádsrafi3ÍE & lía^imaiisoa^Baűa vonalréezt /22o,P vkn*A3Sl* április l~én
adtak át a á;; őpitos hosszabb-rövidebb szakaszokban*Oí^rldcJ
lég több szakaszba;, is folyt*ás f ® § » épitéai szakaszok kijelölése
történt- meg ős nullától kezdődjön kapott szelvény az ámot as építős ir&ayában'halauva*
ámi az elites l&Zúpát i l l e t i nyilván csak a földcuankíikx voa^t- •
ko&táti'JuTöo• a Biunkákafc megelőző terUlotigéi^bovőteleketikisajátitásokat
is az úgynevezett epitőoi szakaszok szelvény esése alapján végestek.Hiszen
a vonal teljoa hosszában a kisajátítási határkövek koordinátái sz ápitéfi
02 olv inysz ősliez viszonyítva lett ok megadva. a szelvőiiyozős bécsi lábban
tört-Snt#/iifioíier Ikira-hidon átjövő epitésl szelvényezés o+ooh eselvénye
f számításom dzerint Yidovec köas-fe területén volt*iaajd a £4o*oo^
szelvénnyel zárt«Innc» ujabb o-foo^ szelvénnyel indult a ^:urakeresztu2?on
áthaladó építési szelvényezése éis a bajosai Halomnál sárt ugysncsak
24o*oo^ saolvénnyel|A babosai mlomtol ismét o*öo\^ sselvénsyel indáit
tovább Kanizsa fel;? a szelvényezés é& a 56* szárán őrháznál zárt 240*00^
szelvénnyel* A kara folyó taottor:L község toraié tőn jplcaatőis ^
tjrobláaát oldozhatott a kisajátítás lefolytatása^ 24o*ooo sgelvt&yaél Mr
as építési szakasz befejesődett *a szölváoyszáriot továbbvittek a 23űvOŐ^
szelvényig és ehhez koordinálták a határkövekot«Ss f e l e l t I f i f c i W f l t i l í í l»
a íilura árterUlet l&t^Jsarssstur f e l i l i határának.Innen tovább, ilurakeresztuz
község határáig egy illuzórikus vigszüszái^álá& alapján kezdték ueg a h: -
tsírkövok koordinálását a visszaszámlálásnak elméleti szelvőnye
az építési sselvényezéa 5o*od%t szelvényével lett volna asonoa.I&y láottori
közéé 2 területén a határkövek kés szelvén ez éahez lettek koordi^xálva^több
jelentős elirásealfhibával»Bst a káoszt nyilván a Mura folyó ős^ariaak ael*
ágai» árt őrülete idézték elő ^a'Iaaajatitás során•Az ujabb épitéöi szakaszt
viszont egyértelműen a Z4q+oq\ szelvénytől indították 0*00^ szelvénnyel a
bajosai inalom!* folytatva*k 24ok>o^ szelvény,illet ve 24^' ezer lábnyi hosc-g.
pontosan 4o ezer ölnek*l-l osztrák' aérfüldnek/?,km./felét m0a>»£z a ha3
dik szakasz zárolt a SO.asámn őAáznaál^IIai^rkanizsa előtt*
Innesn e^y komplikált feladatokat jelentő épitési szakasz k e z d ő d ö t t .
az állomási piatőt kellett kialakítanitfmelyet nehezített az álloraás torlilí
tén felevő régi izraelita teBzető exhamálásaal"'történő áthelyezése*A t-omotő'
a jelenlegi tejoxionka v* von^lábaii ndlfen bo^ul^tt állomo tortlli- -
tero»As aj teaetőt a -prátorban^t^ a ü helyén alakították ki*ahol egy alar.v
obeliszk emlékeztet a sirok áttelepítisérs«Az esalélsaUvot a deli vasuttárs
sás állíttatta fel* -•• V .
lí^sreezt komoly al^adályt jelentett a kanizeai bevágás kialakítása iB*Ig^r
a több ss&kaszban egygzew Megkezdett épitkez> 3
i r i S S S a i éoit-Ssi ÉraakaGiHtai HcciiMult.^gt M ^ ^ i t -
|3I a" korabeli adatok iii»»iazerint Kanizsán a J e l f ö l ^ l *»^Í3ázalc* belsőn
iBEíw&tálx^an helyezték el az Iplllket^akik száaos nemzetiségiül varbuválődtak*
Igy a földmunkások sítoftükben a ItoaküzbSl jötteiét
^ opitá'ai azafcaaz a 66-oa faháztól Indult o+ooé szelvénnyel és a j darába
legi Kóssuth-téri hi&aal tárolt a 88+00^ iMilfÉMijpililM állomási platu
imSttéBftiSftti&dfm bizoniiy&l a &ossuth-térig t&rtő épitősi szak&si bevú-
.v^áből klkeríilő aayogot /aazzzvílták föl.
4 Buda irályából csatlakozd épitési szakass lénya-pt/en hosszabb vol^^kl ^
tankeresztur/jelenleg B&latosraáriafUrdő állomás/ után indult o*oo&
vésmyel és Kanizsán a Koasuth-téri hidnál fejezí&'ott be a kb# szelv&
aay el*feáe&ilábbon. a boázza ipivk;i yaakasaoa
nyilvánvalóan • t&bb helyen ÍM folytak i foltaaakák/bevágás
folda^&siu&k Ifi t i i ü | < i l | 1 1 1 < K i agyasakkor a töltés építése.*/
lm,xpitél csatlakozó u:)ahb óp-ito&i ss-akass a a^lti kasdő&
8tt*&anizöa felal o+oofy szelvénnyel és. Balatonkeresztur után tog^tác^.aí
Kanisae felől fojetóiiH'i* b-j a azelvéniiyöl/4 extrák
as épitési szakasz szinte végig síkvidéki terepen kXárritévo
kevés f*Jldaanfcát irányéit* A ^io^a&toamánal lévő 0+000 szslv«ayhe» osatlakokott
Buda £elől»e&y íméMk 47 Xiiuraétoree 4p£fi«l MtiNpft * amelynek
0+000 Székesfehérvár tttáa*ikahizsa- felől 'voit -elhelyezve és a Sió—csatorua
után az 1436+odo szelvényei csatlakozott &e A M építési szakaszhoz«/Az
epit4ai azakaoz I'005;áa 5 1/3 oaztrák laurfűIo/B^ as épitéai bmicssz lé?
további kritikus részeket i s foglalt koatítt £sua&assai ctabtői
kesa^duan as s l i ^ i -zak&szt• 1 1 1 -a^öiixto bi.ztoara
I9M áelyen lő indult egfidejiile^ a földraunka^As akkori aunkaerű vonzás
űrsétákét flgyeleftbovéve a lo&ötősé-;,; le adatt volt.
Budáig hii^cd^ épitési szakaszok kialakítására vonatkozéan
egyenlőre nlsesenek adatok 3 birto&t&kboa*/
ilint isár enlitettem l*g* tőrülete* kisajátítása az egés^ vonalon az ópitési
szelvényezés szerint történt és a kisajátítási határköveket I s ssékhes
koordinálták*A határkövek községenként egytől folyamatosan lett«le Iiwím>»
va*A számozást az oldal >n kezdtékg&ajd a xsásik oldalon visszafelé
folytatva fejezték be.X^ az l - e s akarna kővel szemben volt a másik oldalon
az iitolöé sz&aat viselő kő elnelyezvo#Abbon az esétbett amitor •gy kí5zígaz^
táíii t'tSVb á^l^oa i'- íao-^zett a v^ŰÍZÍÍ**
vonalgiiiint például 3oaogysz^itmiklQS k ozeég/m HLklősfa/t vagy Nagykanizsa
város terUlotétfW egyes részek határköveit folyamatosan eggrbeszá&oztak*
A azámozácmál a k'Jzbeékal^dott helyiséget figyelmen kivul hagyták*
Osak a pázó® c s S t f e o ^ helyezték el 2oo-aoo béc^i Mbankánt#/o>;-r:#4»«
a haaáx-MSvak pályára meaőleges rendezőit a^yane&ak béeöilábban suták nes
ás a kieaáatiaáűX t.k'k-iaaaa;,valakit a .határkő lrtimtatáookon ia íqt tüntettük
1.
az az Jaltáéi szakaszonkénti szolvéi^ez-éö a pálya építésének befajez Jeavrel
tovább aár noiii volt tarthato.•^s/ráast aaa elégisaste ki a forraltai igáayokot
a kisebb szakaszokban torténo sze^eszelvér^esé*; aiatt . Ellentmondott
volna a ke.^dopont-vé^pont fogalom egyértelmű. lae^aatáró sásának* Msréezi
padig zavarta volna a vonal fennti^ási* Üzemelt etéui szorvozoteiaek kiulakitását
i^. Ugyanis auis az épitkazéa tartott*az épitéed szolgálat szervezeti
felapic-íee a speciális ?i3lysetnok nevelőiden alakult*
niölőtii azonban az építkezést végrehajtó szervezőt felépítését iaierteaa-.k,
T—ffiT ' pillantást íí vasúttársaság le^felsubb vezető testi/J. et ere*
4z adatok a íla :&zsa-3uda vasútvonal hivatalos Utí&ayitását megelőzően tartott
,aa ca líaaaáatlíKil.^á^aauy l;5-/io-l aa;j ^oo:i.:a;xaa^a.a. ezárraaznak*
á tudósítás' dakSaon Perenenek /publicista, tor fcénéss , e^et e&i tanár,a
1BÍA tagja/a ^esti Hapié akkori munkatársának tollából látott napvilágot*
TTSsériat a dili osztrák vasúttársaság elnöke gréf aichy Ferenc volt.aorabon
3rentáno-t# iíey-tt£esterhoíz-ot éa Wiener-1 igazgató tactácaosokként említi
a cikk iré;ja*Lapeyriere volt a társaság épitéöi főigazgatója és Bécsben
a«ákelt#fi*ig Kari átzel ,néran>,épitéoi igazgató volt a Kanizsa-Buda vonal
épito:]e az újságíró szerint.sí xsjemű. É^mmÜM
I t t szeretnék utalni" A aéli Tasat sorozatú tehervonati • Hosdony'a:í eiiaa
taouloány úrnőnek a i&saállspitá^ ára ,iaisz érint* Kddi&i adataink
alapján feltételesbető^ho^í a iaa&yar vonalaiét is ő tervezte.*/áár
mint .larl 2tzel*/
A i? generál ~tíanrozo,naae^aa £slteleshetőoa,de o&Sbz biztosan Jtzol valt,
és ő iráayatabta a;; á : * •a, c.^-'á-ar isár amlitett
korabeli tudósításából i s megáXXaaitíkata...^ li^l.^aimu* 13-m este
aac^aaaiaaáaí. a -aoldfa- v&ndégloben megtartott Ünnepségen nas Ünnep hősei*"*
ként eoliti a tudósító ijapeyaior-t év Mzel-t*£éay ez in viszont,hogy a
Xe&i&aa-Buda vonal íjílltárgyainak,ai«-,fel«éa aagasépitaóöyi létesítményeinek
tervei zöaukben adaptálva lotíek.A vasút társaságyérthotően felhasználta a
korábban épített vonalakon használt terveket. ke&Ulük neu egy már s&abváayiervként
került bevesetéaro#aa.lac erről t^rvoárúak aeTcuaontu:aai aa tanuskodnak#
Hkkor I0ittl> már létezett a vasúttársaság szabványtára is^écsbea*
/W^^aplvat aaiaer Praiiz ooaea Orientbahix/iMameiBiyire nevetségesen hat is,
de az őrház! tyúkéitól a TTTiO—lálfil váréteasai ösernyőtartéis^^iáertnek
aeg volt a tervszáa szerinti szabváaya.
Ugyancsak lahyi idézett tanulimayában eallti^hosy a xa^jraror^zá^i hálózat
megépítése -aiea oicosott olyan éellegll^o^ísaor megolghatatlannak tlUio prob~
~ 4 ~
I4wátfiaint pl* a világhírű Sassaering romi lét^ehozáisn^mol^et as oaataak
Kari lítzel teave:ay*t meg*{,Az Osztrák Vasúti Staeuxa katalégusa#valaoint a
hasai le^i^álic irodalom v^-a-K az alpokon átvezető Broaaer-va^ut terva-*
asését ea %itéuét smliti Kari atzél és Aöhtlloa a&omen reveként
Seiaaeriag-vasat törve* 6'jóként viszont üaal .;uátaí? ven Ohegaet nevezi meg*
fláxsf% tanulmánya jelöni a X&YDE Archívon vasúttörténet! iciaert etőjébtn
1973-ban a E&sdok Vállalat kiadásábaa./
A továbbiakban a £e.rfci iíaplo tudósítása a társaság fő hivatalnokain~t
e ü i t i Bőesből#^rio0ztbttl és Budáról*U^aacoak a tervtárunkból bizooyit*
hato#hogy a fohivatalaokok^iaint ''Obar-Iaspootor^-^k tcvákei3iykedtok#165l^bűu
-aa.>-:Vv a Bec£J-2rioozt vonal»feltehetően terjedő szakaszátliécöbol
a deli' vonalrésst iriesztl^ írisztbőitsaig a fragerhof^Buda vonalat faárai
irányította í?^er^Inspeötorfí*iiz időig agyikUk nova aoa .^lottünk*
Csupán a Hanizaa~.íáar©a vonal ^Obor-Xnapöetor^taak nevével talaikoz~
tuuk ol: ..,',i/ainkon#/¥aaal siö/injitása főhivatalnok ekkor a*
kloMliih volt ás Badáa tar^akaáat U/l -aaaa,a?.—aoaala'a. aaaaaa^. a
káaőbbáeaben kívánok részié*esebben szólni*/
Az "Ober-Iaepeetor-^ok alá tartóté vonalak f,Iiis|^otioM*»kra ta^&édtak*Az
ápitkezás időszs^baatokaápyaink alav^án a küvatkaso tos|>eetiokat tudtuk
fellelnit/2árojelbea a feltételezett határaik./
V* számú Pettau/Pragerhof bea»^!urakeresztur kiz*/
IV*Ilaaizoa/*urakeresztar bőz*»~Kaaizsa béz*«aiéfok Ma*/
III* Alba/aiéíok kia*/
Ál'aa á^/aeeiio sz&na aavo uds'bol a.a J*-;aaa;a ak .a ivwkcaiala^ aiaal;: a
XlÍMBItSÍS^alynck szeriatem a székhlíiH^áiba*illetve azékeofehérvár lehe~
tettéig az X*«aámu inspootio <£>ada kellett hogy le^yen*Az ijyspeotiok álon^
az inspoctorok alltak*
Az incpectiok tovább tagozódtak «ectlokra*A seotiot a "seetiona inneni
vezette»
Az Pettau iíisp^ctloiioa tartotott a SX+Bzéom, friáaui cü a
lio11 o r i - i aa ct 1 o *
a I'Vaa^á^a Ksaia^aa Aa^p^atáaao^ a ICanizsa ^o a CaXIo
soctio*
A üoctiok továbbá k i t i l l e t v e alakulása na'a isnor^tos9&iuaok okú. az
ho^y a Siófokkal bo^ároanfbudapest irályába torjeda vonalaJ^r sa^aális o!>
máoyait neci őristek iaeg#lSásráezt az a vonalrész eoha seca tartozett
hoz/r-: opaaa> iva^aalcá^a :;i-$fc*akal aoitoci alcraarraa ai^dotilc;;
aea le.aettek a birtoka^^aa,azonban biztoafaz hogy ^io^okkal boaároan
Budáig ti% további 11 seetionak kellett le:mi a oaámozás alapjánt2aelyek
a feltételezett csékhelyu inspeetiolc alá tartóztak*Foltevésem szerint az
alábbi booastásban:
- 5 ~
XlXéir^apootlo ulba 4 s0otiavaltXX*laapoctio álba 3 ^ectaoval és 2#
l&űpae^io I&ta& I n s t 4 asetiöval».az íaivafööstothatw a vonalTOzetíSe tarop
ad,t a ........... . .. . . ............... rf'i . • . a n.á ,e ,a ;a.Cid.„.,,.., .„p....^ .-o .b. l&iátea• /a nged. _ .,. ~ ...
kövaaajatotel a korabeli sajtó híreinek tőmondata la*
a{jaü3 vmiaioa falaik a vasat építése*
^mm^^^S^étú^áoM^fú^ Zoirnuém befejeződik*
IftdjlMbfciBa ápitáee folyamatban
_ i^uú/.iaialaa^Síáljds épitesi forint és 41
Ö^cár!/
váraik a mliű&jwnomté&t*
a napazáiaos$ÍasattÍt az lpitkes&»Ctetrákokat hostakfde.
zmédsrííL kavesot fizotnek ao jgdi^knafc*
"szoa^ mo^yitni a vo»alat*har 02 jma
öZik
iást kiiimto^^JcioiitSs tts^etis^i/oT.i^yaa^ stW/^üüOjaorut
votnnak össze Kanizsánta ^^a^árnál fölépít ott barrJrfcáborban/Jelenlegi
nnéf&hám&* hel^án álloti*/á &>ríOLa&syetee jollerj^thö£y a bas^táborbon
ááiro^'ftirfe ídú
A ~auilasa-Buda vonal átadása is 1861-re halasztódik#éa iaGo#ápril;la
24--5n eoaaáa asaizoáig nyitják^meg a ' v o n l á t *
lor^r molyok lehettek a vonal itóteakiiag
noSife SStó^s^valaoi^t a auzodo
m t i t k H á i c ^ ^ o ^ x ^ t t i l .í^D^Ó:^!^ torpedó vonatoosz»^^abadbattyán
alotti v^miroöst:: aa^'-c^iváaár f f á x^ rala^
_a_„.mt#rvA - •.'-•••Ilim 1 :*Tllflll 1 p..á lyLau TjTdl varok1r ól n1a :, la bíraalvo*r TTfT—r
tovább folytatva az építkezés azorye&oti o^sá^inok ta^>aodását a -noosví •
ok küvafejateh.a^ok ; aaiáen Mzonnyel vott epitée**
vozetusásnek ^ölelhettek ao^ftalán építési aaakae aa jola-:ithatteífc«A
BwsarítofSaácí' ^aaatl^aa korbeli Msajátitátíl torkopokftorkop má •
solatok aaa tartalisaszáa a loosofc határait * Csupán e^jyes ol^inyok* towraj~
sok ^Gjlácein találtsózhatunk oson c ^iá^aa novevol#lsyi
^Inspoctlon V*xettMt áootlan. IVá.
^laaaaoáloa aKll.liellOpaoOiá aa*-
Feltehstoen a loosok élén álltak m kásobbl pulyrasstorok^raint íKinkavoactok
ha HgX totszik»dpitő«pályasiast^^»Eoluk az opit4o idő^sakál^l sossalt M
alkertUt fellelni*Aláírásaikkal nm-i lohot talulkosni aa épitosi tcrvdoku**
nentác5iöiOTiflo,;alábbio llyon hújí§Ü6o fóltlmtetfeável noru
A n&áay éwol koeobb épült voatil ápltásl oto^yain i^ür j a -
vai pontosabbal^ klvohútok a aoctiok áe loosok h - i t ^ j oa
torabeH kisajátítási olató^ol^mt le
Mint a^litettei is#as építési ssolvényezaat na;?, lehetott a wmxal toljos
hosasáratfolyaioatos3ii és egy irányban haladva érvényesiteni** szelvényeséi
loo-loo lábanként számos tok, de csak sainaen xauaodik* tehát páros sz^?-
íüot tüntettek fel .Például 12o,122 szánu azelvonyköE .200 lábnyi hossz yoW
és a szelvényhez viszonyított koordinátáit igy adták mogtl2o+173«í& oa-f"
3 elöntöttOjtoí^r a 12o-as szelvénytől 173 láb^yira*ae&3átitáüi térképo.
egyaránt alkalmaztuk az l|144o*az lf283o,vagy például az l*255o~oa léptékek
Mint aár ugyancsak eolitetteia a vonal forgalo^aaaiül/ezését követően ez a
szolvényezéai nőd nm volt tartható*A 2oo lábanként! szelvénybeosztásba
egész vonallioaaz f iragerhoftél Budáig torténő folyaiaatos szelvényezés esetón
vá^al ralr at jegyit szelvény tóS^aka-'j o^^alU/czett volna*A már korábban elmondott
egyéb, okokat nea kívánom ismételni *S?ény az hogy miután a vonal i
jos hosszában aegépUlt és a for^iloabaholyezéü la iaegtartént»vlszOKylas
rtsvidx időn boliU.f6~ö év elteltével*I^serhoftol kiinduló o*oo a^olvanynyel
Budáig véglgoselvényozték a vonalat*Uj alap-hosssogyséakáiit a 3oo b<
lábai választották éo 3oa lábanként o-tJl fol^mtoeaa számoztak*^zsol ki
lebb korultok a kiláaéter hossze^ységhes fMvol az a^f^o^ szelvén hossza
sá^a 94 Buvor 82 centiméterre növekedettt^esaben a loc nétorrol.ázt a hos
egységet U£3T ia jelölték a kisajátítási térképonthogy *'uj szelvényt
hagyták azonban a rési szelvényezést ogyrészt a határkövek azokhoz történt
koordinálása miatt,merész i; pedig a mg folyamatban lövő léteaite&y
építkezések miatt ,aelyeknek szelvénye ugyanc a az építési e^alvaaiyezés
szerint volt <aegadw&* Időraadi boaatárala^oa s^orlatf-a rondelkezésosaro álla
okmányok alapján az uj szolvényzés bevezet :Ssa aa lö6o~as évek második feléi
tehető* Ugyanis Hagykanizsa-íiurakereeztur NMMMt a második vágány alépítményének
kialakítási terve/tGltés esélaabitéo/ junius 12-én már az "aj"
szelvényezés ez érint kassait*
i^zzel egy időben indult oeg a K&iizsa-Iiareö vonal uj szelvényezése i s a
fentiek szerint ,aurakeresztúrnál kezdődő nulla szelvénnyel*Az uj szelvényezés
bevezetéaévol boköveékezett váltásáét,.a kisajátítási térképek és a
holyazla felülvizsgálatával a,^ bizottság hltelositetto.Birtokuakbaiíi van
Ortlloe k&seég r&Isolati kisajátituai térkape/iwanisaa^Bares vonal/,aaolyen
a kövotkeaő záradékolás olvasható*
"í&telesittetett ;iiloson lö7o*80ptaab.22-én
Halso^y Bnclro sk*a kozp# telekhivatal főnöke
Vörös Vincze sk.türv* szaki alncík
J&raay Joasof sk* tkvazető-Iiandesz István marnak
agyoztettes
Mészáros Károly sk*
központi telokhiv* tiszt•
A térképen fol van tüntetve a régi éö az uj szelvényezés ias
«Altért74-196* Seu pr.49~129*; /grafit följegyzés/
Utolsé előtti fooraltueén záradék:
"Bsen íaásolat a kOponti tolokhivatalnál létező bélye^talon erodetiv ol
jaogegyesőnok t&zoqyittatik
Pesten 187o*novanber 24**án
A Központi telakhivatal
OlvucÉ&tatlan alairas sk-zva*11
A vonal • pzalvasyezéae Kottorl késség tertHeténtJte&
kereaatur k&saág határa alatt érte el az looo*ie fözelvaayt*
A pragiűritofi/^eraovie/vasuti öüqaőpont elrendezéséről ugyancsak a korabeli
riporter*^alaaon H M tudésit, laikus,de k&zérthető módónt
-Uragerhofnál a déli irányból/Bécsből Budára J ^ ve t /egyszerre éjozakkelal
Iránba ozO^ollik a vaaat,ii£y hogy ^jfjyarorö^áobul aaave egyenesen fordulás
nélkül űaty tovább Xaibaeh és Srieezt félő*lg? mgtártja a lehető
logegyenesb irányt 2rioszt felé minden kerülő nélkál***
2eMt Kanizsa irásayábol érkesvo aMgerhofnál Bécs irányába#kitérő irályi
ba ágazott ol a vonal.
á aratjertaoí!! o-íod szolvé2Kí3?o*Ví^lat:iittt aa állouás elheJytszkadéoére ,olrei -
dezéoére wnatJfloaoaa adatok ni&esenek a birtokunkban*az érthető is*Msz€
Pra^caáiof am az építkezés időszakában, de azt k^vataon sem tartozott
szervezetileg kanizsai inspectio alá* .
a^aa^;- ^oI^-jv^'vkí oaaala*- a t^ác&T/*;! aacaia-aQa^aa
gyoleto alá tartozhatott, és a későbbiokbea korülaetett a fragexliof-
Buda vonal szervezetéhez, csupán atoS welvényezési kiindulási álloaás
lett a vonal kezdőpontja.
A aaoa czolvésiy a Béca-^riosst vonal laa 476,87 i^elvéayéveX volt
azonos*A 0 szelvénytől 153 méterre Bragerhof felvételiépíiletének középvonalától
szároitédott a 2rag©rhöf-Bud& vonal üzleti aooaza.
Jövőkor* aa-aa.v: :., a rolaá^aMupalai; kűaopvo&ala
volt az üzletitossz vége,aig a vontul építési hosaaa a budai felvételiépület
teöi^lrr/o^jlátol 250 aatarro fejeződött be*/Vonal és váí^aiy vége/
iTOgerhof előtt»Kanizaa M p A f t az állomási bejárati válté előtt 20of 3
aéterre fázott tt Bécs Irányába a vonal ecsr úgynevezett összekötő nagy
á V v O l a i a . a: rí ja bo .i:. v-. • > /dal&a/üaaradat •
A Bleo-ariaast vonal szelvéagrezéoe MmhS.1 indult*A budai vonal icia(*asa
síielvéaya,a 295 ka* 47<*fT iaéter a Gráz-öilli közötti 1846-ban forgaloíabahelyezett
vonalrészben Pragorhofnál vaa*a Cilü-I*eibo,cti vonalréazt
1349-ben ,£iig a I^fcMMbfltMrt vonalrészt 1057-bon helyesték forgalomba
/1857 * V1X * 28*/
lünden bizonnyal a PragerlK>f-Buda vonal építése csal: ezt követően kezdődött
meg.^ragorhof alloialo io a Bées-Srieszt' vasaihoz illeszkedően épült
oeg*A ara^erhof-Buáa voaal - a 1 1 1 >11 érdekek figyelembevételével - a
tengerhez biztosított kapcsolatot a vonal x^ragcrhofnál történő utélagoa
lienitl eltflitetáiílTi il rirlrnr bővaLt l^&gerhof álloaás i s a budai vonal
lráayába*¥issont «3éca Írásába az összekötő aa^y iv r-rlcsodla^oe rendeltetéssel
épülhetett aeg«te ugynovcsett nuJ welvéayezés* tehát ifcager—
a —
hoftól !3uoáig folytatólagosan haladt végig*
aa áteaolve^ezéanél jóval hcraarabb^a vonal for^loubahelyezését követően
oeaM^iartpár éven belül inogtorffghi az Új" iae^sa^tá aaf^^aK.
l Ití ai 1 1 ctorl Ivstal ~«£otri ib^l^crÉaojfcóá.
~ala£HlC áWiz. " t f e í e l í i ^ f e . a
tevél^hyÉrá^''t^ .. ífejtelii^asgató helyette^e^el*
A 'íí^e^Sf^áttáa vonal vonalXelUpyeletl;
^rrtfeiiákoah íoalelhaio okmás^okbol '"me^lllaplta
'aaa a a-,a, ^acala /I^eijlouróectio/ Volt|üló-fÖkfKaíilssa9Csa!íathU5?n
TtSOrgí^ : to^tíbpi ,ket, eectlo lé$ezlietett iaég Bu-
^seetlois im maaóaaaoaa ecaa kBwt&asietnl lehet* íks viszont
biztos*hO£y 1377-től ZM'B^iz bizonyítható o szervezeti felépítés létezáse*
áz i s bizonyos htaa* a seetiok pályaatestori szakaszokra ta^ozoá-
Birtokunkban van egy kézzel Írott levél fíáolyet a csáktornyai palyafolvigyázó
i r t 3£**«U&MMft allosaásfonöktoelc#A levél aláírásaiBohnattfaNMf
KLaaehek* /Kelt I13B4 * április 6-án*/
ííz átszervezés éraekaaaóg^hogy a. l^MCtiobál .c.s^pá-.
" a i a i ^ f . 1 3 ; si scetig|$l .^MSgL ' ö j
aem£!íai?tás£ seetio'aíaaul^r$335amesteri szakaszok taspzodáaa'hem isme• •
rete£*A'' légér dékeuebo mlnásri kétséget kizáróan az9ho§y a XXI-es építési
sectio§l*8llef telj esőn üiegszünt az átszervezést koveteen*Holott az e&/ik
legnagyobb kiterjedésű építési vonali-ész székhelye volt«186o* f eteuár
a o KÍaia ':a-ooiiaaaiaaaaaaaa-- i r alá Lsllantviazona
1862*aXX«2-án már a kanizsai lnspectlo inspectora* ^kkor még fennállott
az építési ^üflffft^^" szervezeti ta^ozó(Ms»Byllvánvalétko^ az átszervezés
»az épltesl szervezeti egysőaaarűl a aaaaa.aáaai aaaa^aataa- earjaa~
gekre nem a fox^alombahelyezést kaveteen azonnal valósult m^a^s érthető
I s hiszen 1862-bea aég javában, folytak a létesítmény építések* I(jy
például Bogáron a lo7/a—b»őrlxáz épltése^amelyea az aláírás i s tálul—
haté • Viszont később az átszervezést követően az oiooányplo7/a-b* Ami
építési tervetáikerlilt diofokra#Bzt bizonyltja az ttj felülbélyegzés*
Xngenieur oection, Sló-3?ok*
Sok fojtörést okozott Lellévol kapcsolatosan^ho^y vajon hol lehetett
ott az építők elhelyez édL t e r ü l e t e , u t ^ a a * -
i s ősapán a vonal, írn.nt pályatest vonatkozásában történt kisajátítás*
A forsalombahelyezéakor még megállóhely sem veit Trttfcilif nem csupán
az építési okaásyok, de a korabeli tudóoltó,aalamon leírása i s bizonyitjasBalatonboglár
atan Szántód következik, csaknem 3 mérföldnyire*
hellén csupán a llo*száiau őrház állott*
a^hány évvel ezelőtt eay terület talaj donjo^^ának re&dezJa e kapeaán aaac
kes megállapításra jutót tunk*Balatonloll én közvetlen!!! a vízparton^ka—
zel Soo O-öl terület van a Magyar állam tulaj donában>melyiiek kezelőbeaént
a KPM van feltüntetve a talekkUnyvben*A lefolytatott vizsgálat
aaráa kiderült thOi a terület hároci tétel alatt szerepei és tulajdonosa
a í}:iagyar Tasuti Forgalmi l^*uvolt oredctile^^ícajd aa fllwwltli ooiwa
keríilt c; iaaarar talöij teriüef három egysége összefügg ém
azokon naa apalet találhaió*Az épületek aagttkon viselik a délivasuti
épületek jellegzetességeit*Bár a Magyar Vasúti Forgaliui M múltbeli
jogállásán; nem sikerült lieitfl 1 i j l l i ü l i « i r épületek es aterület biztos
hogy eredetileg delivauuti eredetű volt*A a?4azvénytársaau§,véleaénye&i
azerintfa délivaeut neíazetkozi av;:va-ai;ija,. aaa;^otttaa aa a 't^aají-aaa!^
ba mehetett át a terület a léteoitoény*kkel e^att,üdültetési célokra*
A vasútépítés időszakában valószínű ho^y I i i i i m | i volt beépítve a
aunkaaoic részéret-aint ahMr \iani?tgán i s a téglagyár aellettl terület*
Csupán egy-két állandó jellegű épület állhatott rajtátesetleg éppen a
wm i s íaeijiévők valamelyike * Konkrét ada t ok»dokumentációk azonban erre
vonatkozoan nincsenek a birfcoiaiakbaa*Xgy a wgfllapitás további bizony!
tásra ozorai*
/irége az első résznek*/
/ %1+v-ím /
ás ImréisbM elooadottak után násaük ioaőt a vonal iio wltáaáoak
2o-*án .^-aiaa Ixtfl tová&butosva a : Uvlmt
a fctlvetkoső áltoáoaka* ar±:*totto aala^ni i^ercno uja.l-áaj
béli taaőoitáea
gy8rgy/t Boglár, í>»ántádtSiófok,l-epsány ,Ooiirvx /jelenleg ^ M é M M
fttftérvdr, -say olí, - i kx^tottVáoárt&árnafe*
Birfcokaakb&a von a vonal elöa,iiyoudai eíoálUtáöttfaáaet 4/olvd
oselv'-nye Akíaosűl^ii^ni^flX car áinle jolyoa
aow&an sea a isdadá,^, pe&lg a kiadás áve nincu feltkitetívcvA
•aelváagr nár ItlMt-M 1%MM éo * afraték rendszerben vaa~
n.a; állomásnál aas? aal a
a--aacaita- a a-.;- a-a:.. vonal aa anlu vaaai i M a i^i.a:,: .'^xSj&s
lü68« .U »1 • vfeyouesa* M van tüntetve Kaaisaa ailoctíenál as edenburf*-
XMÉMft f t ó kiásása* a vanal megnyitásának időpontjai1065.1-^21.
aaőkesfohárvar /otuhlweiaaanburc/ állodefcfl pedig as /abo-üjes&qr
vonal ágazott ki.?onal wgnyltáaának ÍáffpcwtJailBGo*¥I»l*%yJbtm is
Iíjvű vonalak leooatlaísoaáaa nem ozoröpel a toaaa-caöla
^ ^ foltiSntetvc a kozatii Msodik .tó^a-ar ma*
• dtáol k«re«Ztosolv$nyát loS9-ben hozták Jővá,őo ópitáco
XöSkáöőbb 10?o-bOíi ua.^a:/ a a ~aaolv aiy ost oogelonJca
107o-boa fcőosUlhetott*
l^a aiá aX-.ojl.: .Kí^&^jy .Jáj^^U a;.;/ vaDatá vaö^r^aot'I
aid alatt a c&muxtt lovasat /der Joocaato* rfordobato/ koreeeteste a
va illat.
asek után vlMntárOnfe a vonal adatainak iaiaertetősére a ho««Mwelv-.;
X2y alapján*
4 vonni kezdőpontját r,Olf aaelvlngre,® Bőcs~2jpteözt vonal 295*476,87
ezelvSnyável azonsa,aelynek szolvjnyeaéae Bécsből kiinduló.Itt —illV
jrjis noo n BácíJ-i'riosat vonal e^eo -Spit-iCánok :Id
'ián. AC40
la»8 /xa4X/
^íS, X /X84X/
Xa*4 « / n n i /
l i l j l l t Wl ioii-GXqc^íM* • 13*3 R f i m /
4Xfó t? f i m *J
t*
Cilii t a-a a n . /X046/
íf i» fbiAO/
^ÍMSUL
a --V . van. f a ,> va
&áX á&susatt kl,ae a^itéőáfoek a* épitó. kapacitás
fc^aiaffciS. U&Mjqí'-. iT^JJCm^st ümu
visösintoc
A vaa&X míMMIi 6*990 f scBstó^
baföyfjx á l l o n im 2426-2435 saclv-Snyi©* u-ter hocnaben
jaXGXtík*a 1 ijliiijiili" e&'sé 0,333 ;) ec-^r^^tooe áXXoimook
ars .u/öue tóa-aa^.a .a-i a
fe^es-a^aXv Xagfciöefc!* flugaru lv# &»379*oo i^Stor a ^-oo-
Uf3lt4o aseXváQyig terjodűen taXáXfcata teagarhof nMü a léca-^riööst
voaalMl kiágjMró 8«eaektftő ^aaXr'onboiuivbasi UMlrtfiiilr
hMOfcatSOfX^tXX vtaptgyMM toatór Jaoeusas279• 8oX » 69 f t e»
4 msa&X tkXütl ten^./.i,):- folv'teXi-a?lXct Jctfeepót^lfíJu<5ape3t •
<l5tt fölvetoXi^í&ote ^SseaJi- 3B9tSö4 vte*
a aoeDa-a^clV':n'/íaa .aXlai»t/ a kí^vxbo f^ca^eua,
forgilal rttfoSkfno ca vaanak ffcXaorolvaí
-3 -
te ••llaa c I j/»grtdan»> Xatratt t Cgáfrlow^f l ^ I - qvoos »ItHort
loat
HjlrttMüülU"* . * i mtrt/f»l 1 '" "" •" ' i n fcésSbfc MxlaMapiiijd
Balatmfenyves t.o-i j/ ^jJ^f ^flttasa/ahoaoa "SMú^Nb^re^ a t o l g r ,
aa a foűlaj? Oaa^aa^j&i tfár gag&ii1irilt>iit|I szerint 1 8 M / M »
K M i a t a a l&aOls előtt a íMHPNNifef&VGu l i
,:;ove v t l t ^ a t t idofctfsba u/»
/a alt aaly'>vaa /*
a hsessMfcűlv&JűT a -í-avo^k^::'! aJatefcatt twtalfl*M&»
Legfel*!! a a*a:a aatdsi határok vnwialr ffcli&itetlt a* adott*
vagy uáros |üBtfHi| esS kpoc:; *vil«3»t kiveti a pll^fa
lojZvi^zJiqr^.-:: aa rSa a ,atvlaa a ..a a- .áoaaewlvv?
ar aaa/.aa 1*s hjl/3 s-aj-^ölgtoválÉé aaok Q*ám tm
c^saatai a'aa a"".a^au "a áalaaaw,:.; a
fü1lMÍ|Jrti(Tíi V \ ] 'T • a: ;. Jsaaa,a:cra
aaaa.-va- ;a , a< ^ /aa"-/ a-., a . ' U a o ' . - ; : a a ' : a ; ; a *áa. aa;.;:al«
BZVLÍSM, as ^aa-fealra ^ ^^al^klt.frokre 5c romtötöz'
ftd fel Van tUntetvo az áttat^toa':,tZ'&gúHÉ**
í r l V ) : / ^ M i O t l i f r i n e t 3a^tÉbámln : r ^nmmUjtlU
vámtoiált forgalaifcit asoJt elejcf vá illett* h*wu»valanint
Ö ssoqczJőos -Ja xao^mUMUj'il, M M M t ^ k
l^aijaa^^ai ^jsó^vooriMt$l -ráírt t'volaága*Az áll«i«»ft*gtf4UKlMMt
ul-.aa -a, a-;aaaa- t-.ac v _ a,. aan£ja':;Xa -.a,
iséSy teheráru f e l v i t e l ax*3tca a^*-'.
b*Q W u t a t j / o í s á X o : - ; : j ' a ^; utbm/tpÜfB
f e l e t t i őx aia-m at -ái vasat -,X.aa aa
a-a, ... -'Vvt::„ a WnMl ac./adiaaa ^. oa X . vj ^oa^áaa-'áa-seti z i^
i^j^vlazon^al toí^asatQasroiieo lioaeza ^livot^o^ols*
- 4 ~
V&&ÍB V&ft oeuSart tejzvv^^o&j:^ taáall^u
kováhbm ati* iaaarlelett OmmmMS adatokon klvÜl#ouuiaai a
vizstizz a:• -a 4v-;b>^ilie6baSly<tt iiaMM ft^d*
aa o^Xltctt kat JelalMdS valt^jteOtotía
a:- , -.a.'aa állaga a-Sli v,..
loton kívül ftwsoűtal llrtÉtagfchely ma UH M áH^va
n a t ö í W f o l t ... aa,.. >1 vv.aLo:,
l ^ a . y^^Mmtmmá^fíwm Vajéit m
a aa ~naaa> fc^üsajö ^Li-aa vülv Jaaa A 9
fcettaO ajjfclB Mlslan joXflflMMtgg&l f g l w i w l l M i MRQflt jllMltilMg
e mg^tZaáttüm kamion 1X4 v^raaa
lakott a-^aa^a arval, - vaa r-ik/aiai <;tlloMÉ^fU doXgMdfe
l y a a í - a .1;: £vh&rift0S tHHMMtt tttátj&rá 5c a
115 aavab a^'tJtoflMBl 03 Volt &5*1 32 f l t tg
v a l f o l g s o m t a i u U i S x f c t s a - ^ á l ^ h ^ e t t O ^ a j j .szek
á l &2Lat á^rgaXfltt i : ^ a.; --a a
fl£n tul íoXtlgysXet^ 1 "
fel^at&lt ,1a c-Uaia^!;*,; ü&£föXeXuö& fflfiAMK-^MaaLr'a
D a l i , v<>aoa:aáavaa JUa;:aj — -.áaa.:.
a a a.. olv ^aa; .-awala í:J& ^
196o*-a0 évütbea váisrotoajtott ta^oaitás mkía Wrirtltott u^yobb
vált 33 tttat^ He^őüiitotáco^^oXie^J több
ólat Xoo éyoa koreaztüX mc voltoké "
o^i/ uoijojri ö ^ c a v ^ ^ ^ y ^ a i ú t ea la/ia-vaa
uXapj&^/aua a,',; a . . . ; /ai-sca; ; aCt-ríáfrö*''
u •...*. :,Jaaaa4
1 * • • ^i^'ilv at Vaa ,la,a-^a*
oiöJ o^Doaül /$£?*«/ a .• arnyak huaci
Xabba.3 láttok vav Sl^Íbs/. -a5.W44v.a- ja^aakoi aica\;a->*
•Sp-Óaíaa a ;'ü4 ^itorAdQp* 1*1811
aaai,>:;A*Xai3öí* .a; .af:ísf .u^f • M l V É V t a et/lal; -,aaa;, a a i m -
á^Va^^aLa^'ái ía-aa^^^ta^ aaaailá * a; a.,*:, -Xi ^ taaa-*)
po^Jpiiouaa xa>:a-a urhúatk általúbaö foio^Jatóen -.V, la.aab- /
a-a a; u^v.'r; .tlupterál^a
h í c V > a űaaáaai • . a & j sú "^aXt egy fallM li%»
oagfouical jTVilii|i>i w *X5t4r 4« taayba M i i a j g tm Jul ^liWWwíu* k ^ fm
raazbeu ojj t&sHely volt» Jofctar* y l 1 oa aa,*aa a/^aái
póXookksl*4a Xp^Io Vpál ifc-lloSt a La.a&^iba.A bejárat*
t$X átloöaa u,>eűlWB igy ka ' UX .,aoafXádar'
osoráau a^ta úáj/aaaal a-ü»tel«A felük az—ben Í M •
aa&öfcbau ^ou&a á- -a:.;a ;a a..,aaa luy*, a- •. .aáaaa; .; a^-jb* bulíö- aaa
a azabáa a pálya M U U oldalon feftaMároya ablaataz JplUa.
laa í aoaac o^aúaöal e^aaoou atAflk
a. a : j a aaa.. a.;., y a la: r a a .a- a. a l a v a v : aa
; áaaa^aa^a; a*''•,.;. a . a , -; J'a^a - a alaU^aax^*
A kkiSsMUUl l y i M I a li<li<wiil>af.aaolyacÁ ••FMiraya aUiaa volt*
a
'3eraadoaéa!5t fa'aiciy,.;. íJttsilk ^^h^xző pjio-
:a.., - :\aa;/a a, aa ^-.abai^^vaX aa
a háXó^obálja i^gr ••• aaaraaá:; voaai .;aaaa/á- •
táoakor,^ bíia^aitaaaSX, a Xaa'.oba a^amoeséoi tárgyak ^
a^a;:; ^aataa i -i:.,- j;„ Zq^úI^o a...; >aa.awaa waaa^d.aal;
~ 6 - ,
voaaXrSsa** vaXaaaacyi Gxtoéz jolaőhara&escűL volt felav^rolvo*
üoly i pálya I M A i as -e/í. bolall
a X'iu^üL'.oh.Vái ^raVii;* va V • U.* ^i ic
a aa,latai.*.;. k ^aJaltcv;, fe^Vaoirt caalaa.i
ai^t&ödg^aX >4&o ;f tiWüXoía
, aií^a^m^ivUl Q^ auXXlkú^Illet 311*^>6X3
.ía "pivlw iXaa-. '.a-a nat oí>h»
mrsyoöb laötóV;.v^igl f^XdtaiCdc^,Xllcr^ v .is* \
DC • a*: vaui^iiáíi.'aa^ ,, a :a Wo.aaa. a; ,. :;; >~
/á„;a. toviCoh boívüit a MilKlripUXa^-r:
a wlwá|||fri1i •-<-'• iflfa-*
X é t o a i t o ^ ^ : t a l á l t l u k ml^r/n
2SXU& to^júLiz^íl a kattuc v^ada^sktiUA társait *MaXr*az ao.;;-
^yataa^^J) Xks^iEk^ voXt*wXa$aoooyl JoI^ah^xv^iX ^Xu-^aXvs*
MosilliMto áXXafltíeon aa SS/a & a 73/»*
•^e&stiiolj áalatCk^autflKfcflT/ állMlMB a /k-í*.
aobb fcXc-itoafoö^eo/ úlXooá&oc, állom-*
cmi a ai:^-:;-.,, a X.La/:;/bf vt'Wíaá áXXml^öü a
-llX^'.v. ^uiLa I^a/a aaa^* .
Waá^aXXyMml^.. pultok 4a A o ^ l ^ p L .-v'j ^v-.fcs is/ foXoe-Jm- •
boa a fálfa£$Xy^- Urtrial^iiolgtttribAjMfc
4pUl#t*4aabaa a m a i ^ly^r^k laktak*/^ ál^Xvú..
a f t l Xakrfaaban vuXt olhalyaavo a jalaJlioaMf 3orái2*a kJi^bbi**
e. osa -Iv^k Ja^l^re karultoa A^t^^cX^yplhSsuf
0-xM = 'Ir-.:-:/^^
vanalsHmca Xo ^Kii^n^ivi^ls^i loriGt^^t ie f i g s^
axoiibau vaXtfkullra ^ifca^eto^X XcivHC, :
taö doX^oadk '^^yS'S^o osoX^IXalíi XcikáöOii ;;JS•
pUyasidötárt lafato eaoOi á^lt éa •- ^ - ^^ -
toöögten^ratael r?. aate.*ra a a - a i . a - . . a
Ü M I > S t a a t o « u a d a:- a.^
tftf a t^aÉsá^1 wabvásp ia*aaa3^
a C'ioj a-aalaa -a-'aa' ..-o
fia Sttdbftpeöt/Ksssolt a t Irdalt ^aara^ea 1
:a:51kal :l aJ-aara a% aaaaa'; ?aaa.: aaa.a:. a'* kmol
toa. : - a~aaaaa.; vr^-c^' laa^a a a l a k j a i ^.a,;..:
tám tnljmmm as o o ^ ^ V ^ o ^ í k x J ^ ^ o l ^ t aaii;;:.av.:
aa ar-roa áal:aa... ; :aa V aa-. X.faa, y aca^
10,72 ás l ^ l a y . M 1 Itóao aan^a a,ala^faUUŰL Üfttt ÉftfNM*
aoület fci^^atácabra- as udvaron kftaSa használata tevS ,a
wyi>l» ütllft rór torábbon MUtill l W l M m l - -
bön teSssült a Ol^y a Vala/aaaa
£bba& as eaetbM m épület télm-5 vmmlűmk folytatásába**,ass IpUlet
hosaztenr^ly *re aerőlo^aort etówlywWeXtt ttwaa* MUtaHtfCUfti teltet
l£tee£tctto!:*ardakegaétfcdnt ~ fh'tx&i: :aiiataa«
Itmejaon feltünSetw#Oeayáii as elhelytcMk ir'rt^g fopli nlinnww 1
aalya bal otaalaa, a pilya jobb oldalán áp01t*ll9f|N» ,
t aamaaa, teljocaaa • a:.;aara. ••, kot al^a'aaa aL-aa:
Miitett„Jf^ltosnte Is m a j M ^ aaaaa;aa/;aíaaj3
két őr rrlssáre a Ica. aa'-..a a.;a .:áá ca"' a a ,aaaa earapk,
üt&z^k t a ^ l a n r ^ I ^ i l ' ^air^Maalalala :a: 1 " t a a . a á . s . á í jjokt >2 oaaaj
a?atl a j t & r z l * a típusa k e t t ő « ~ 6 r h á » h o s e z t e n g o l y ó vl
a a r^uavúay :aa -.Caa a;íX:a.>;laaa^
aáaaa aM', ;aaXa.r,;ala;; t:iaar:a •:a';!i>a-:a • j ar: a l ' ^ v a l t
a a aa ^.rrla l:a a ;
a a t a r ^ í l 3oBZ®a&Ltvz tdbb funkdd^á c i í S : r a - a , 1 -
irota»?ártft«rm ^aoteaen oataaa':^
;:aao:5 v C l t r^ta 1 >aaaiá'-a a fel.'11 aaa.:2aa aa^araarvaaa^:,
*» 0 «*>
a ^Iroa oe^á^t! ^tCí a eUcatotaa öXdalaa vuXt«
A VOÍÍÜX kását jftvetcou &ltröiatiaa kit ia^ab jowfo
aaéralt őrKSdű volt a' á bi^akoakboa l$v5 katóbolt
szériát áoőska ^issi&tök*
..^ao^Qtt aJtév^fkJt a^X^ki^JLt -.u a ffál/a ir&nák-H Xráayábaa
bl?. ^ o i ^ t t a k ^ IÍŰT^^SUÍ aMarttósötia kXvaX o ^ kl&
ka+QU? foX^X^-vía padként volt l»«anal^^#ttfiábbá OQT
ablak olutt Glto^tyaaétt aá^ioXka oXteX^oXx'a e z » J a i i v ü / t ó:
•a- úc^^úúü JbSt^x zz^jfíú^iiáz X&bbaa ^areteavawk bálé'
i-íúsa íiXapte^UXcie £Jaal a «
kJaaCtlt egsr ^ivlt^X'l v.:
fclaptoi^'öta X»35 J*3d?aala kerafc3& tittalyes'&uő ck^ab ^ a á a oaaso
pdXfáosski ayiXS MlUNÉÉfclt vuXt ellátva*
V ,:;>IX a aaáíí .„^-xalő c*?* a tág—á^1
ö&alnráa^. a & í f t i M M & u k /zzol-^MM*
•gyik
abXak vaa XráG^áb^ & "ÁVd&Nffft aJtJp^ náslk isáflp*
te &s ablak biataait kilátást* Bareaáag'íflilk ogySbki&t
alfc aa élaSkáat lü^tet3tt»££b£l &£saiftt fttréá-áí. bere^á^^fiJvdl^^ako-
W l P f t n f l l iy á4c i-ia lő ^a^XáXá:-^ ^ v a a ^ ^ ^ vitait•
válXalkaaáv^X t&twáoíi egy X^oJ-ae JfcUtSw^Xáixá*^
^oisa fcWÉÉaafc az oXcá si.au; -üvul*,^
tl^mt m r&alcts&stt ko&biaaXt kattas^^&is
4 oldatottöfoooly a Jfeísöbblokbaii, k'-^Ult bJvltáera aa UsaoX öavS^oagraág
/faX^X^^^i-o^^ ídoX:^/ -a-.' vcX*
kla álio&la foXvíteliű;/LlI^HÍ^4dk boaastda:,VvviX
állama dz^ÍIJ- ^ b^aXitötfc
ŐS 0 a O i í O X v O a Váltakat 40 íi Uatj
^aaanaJjat* ' Dacb^at x a l a 11 o l d s l o a Xa-va Xaaá aála^afe4
pedig stíl áXXana-. asoaa ós oldaton Xárö .iráltárU i^clt^val-adat a aaal
á t j f e S ísaac '-t.^/aaöOaii a a'a.aaaa -a laaaaiá , :a-.úa a v o n a t k ^ l e -
i-oa-íöt isuA JPeXv^töllaauX^.TO^^tttf^iiaX taTaaanya.ma aalyfratteJw'^
iak .aoa^ololaoa a páljT* f ö l é l i oldalán «|té
.aa;- la v>lt..&3 áXX-asae oXa^aSbal aa ai /osv-^noaba /raat-a^I^/ atott
•a naii;.^aa a aaaK^aa- a- a a v a a ^ a a a V a a a aa^ :;a,lál
klssíIXt Yalauafalínx a. ^ a i v a ^ ^ a azalatt a ' alaater^at^
Táratorm*:^ Qli^&mmoübál Jobbra W&$Xott
a. ;a a a:: ::?a:i;/aaaaaa Saata^ a aaiaaa a * i .-aral- aui
T i l t £Xf : i a . ^ l a f t i r t t e M fttSll -IpüXot^a^tai^^ialy
a^aueaaá- ..-a^aal w l t :'ia,,aca:;tvp a pástár~ -a..- pa;a;;a •aal.aaaaa ^ a l *
a. falyaaw-all a aaaaami sas-a&sa ala a l a ; I-a-oaa vmo**
t s t t a , aa a.;. i ; , ? a a . aa> l ;Va> a l ^ a í a ^ O t a a.'vJIaaa^ba abba!
A y i l a o n c-'ar k^JPcx a;;a ÜJy&só ;valanaaaa a... la aua;
; 5a rSosMX áXX4f^r:iaabat .^iX-5 padlianrSast.á l a eaa fUXaa
a i & t i IcXa a2ata*a>JX l a f a l a a aaaaaaa v a - a t e t t . A s a:; a akt
aaaac v a i t al:-aaac'aaa^a. -C.aa a-v^-aí. aaa c'Xa't :.aaa, v a l t caaa-
X735T& e,?.s aku^s ápalet Xa^'srs'aaa aa-a n^a Xaaaa
a:aa,\ a'/^a^aaraza^al^la-^ ota a,- a coaaaaaa:. aaataá; valiia*aa riad^
u g l ^ í . e ^ ö ^ a l ssuk&aaaaáaa jDlXa;a X e h a t e t i ^ b b o a a kaaáaal.
aaakb;m á l l a a * . ^ e n volt».aa aaaaájcáaa^aX aa
:,a i aa. r.:.:V;.a -Iaa,a-*r>z*h.va /a -, aaaaa;*/ a; aaaaáaaa;aa:. aáva-al~
U0& Xs VaXaaa:áa-y^aa-; X'^j
n a - : a . la-:> öasoiaíl^fTOry
IBBvm Woá Yfa-a baTXt'sro kerUl a aa.a;i ly<%>ll<yai«t»6 4j t ft
•a'to.T^oX ,aa'a^a:aa.í laoa a:laaá"t i^iaaa-, fcolD-J
i t i l l M U l c^^ái a Iaaiiaca.*f0Xala :f a l a a i ^ a a ta
XXI,afv-taXyu ^ a^r a' alaaiaraXatl- ala^ila^
a^at-tlyu T c a a t o ^ a a/;;; aeaaaí.ia -Sr^i^
Xoi k'Méptt r luusi TáXt^ott weg / t o i d a /
Jí& *
Ml ttyiXóf konábbi fclaatalM kilarisig .^s-vJát batta-^sk ub
hat caatl^costcittáfe 4yttUrt f M ü m&n&bm.l'frfi
inMaaintJán 3 ,a tí>t> :? r^oa*
k l^kl^a^: .a x^oá&töl Is aldrtotS agTta
f^Mmsliiti «BObát>>l ^ r lU a|tto aa állania
t ^ j l is iaa<£aa*&á a lakástól tt *ríí» Liaa/^táom
--aa:^ a.^^a toj^r!** '-.hátasai tova/*
Saáatóű Ill.onctúiyu dll^ik^k&it vol\j itett&c
a. ^•vi^flt^'i^i^;^;] i a^aiit a M&tosltANppAaau^ áa^
r^-rt:"??*
• r ^ n r a ú A l j a a l V taaí.aaa aa' , oa,aa\oia /aa.^rv .
trjúVizr/ £SliMtibfetamiaaatmirital falvétallápülata is.As o^oáatl XX*-
a-^aa, u^-^iesa^ OlássifitaMÉ!1 as elna Splletbon
; található a 11 • -SS xix*oöstHl/a v&r3tpNMB aMaaamifcfca a^ilik
aMMMral a vfe ^va^átóiolf^^a:;^jo-ito • ;raaa a^^.-l oa*
Mwfeili a i&kriwla>»*a aaa&jti rely'fMápUlet teaaaa
33 tor* oaenben a másxbő&L nviata .a ?Ív * tollé^ttlat 20 ^co^e-s
valifaar táe^ 'aoH/^a^e^o . a a ; / To-oa Jvolc MMpfe
bővltSsro terül. v**ai M f l l végén an? e^ormlöto©
tenak tosá a poota váaa *. lat j & . v^ots Mvatalt helyiaé^ai-*
farmiétól P'*OÍa - jvaa-a/aav^a- kcinlaafti Olá -km
podig^asoiioö ^laatar?ü.öttal taaaaaa Mle6 mgjaleaáal ?orwámlt1897~
boa a á-lllvaout a>it Jatífesá • • aa-a* .</ ava-^alaa^la a:-a a';:a;;a>oa X-ka^t
alakítanak ki*A rSgsl lakdaráaat íteoni htityteJk&tetz* ttja: at*
a^ai; caa t :.>*..a.-:a £ ;iűf»öiritaa aaárnoyal
íróval a P30-; • l^ln^uba9moooa tté&m a vaautH
Xl^omt'^ra alldaáa típus volt
K^sUlLU: ^ops^x/ oá ftóiiteU^aietó J^l <|oi?iimoatál3a a
lcft635s&&St«Aa mv^taltéfilül j lajjnujntt tarwl kJoaillwadatl
fal^ltallS^llat*foltfriaotőaa aaüka% l'to**
XX
Xaa:a Xaaoa >aaCatáaX C-ryi vl^llo^fk;* t&o- •
l.yszm tekXiil#llti, f p I B M i l l ttá i»ÍE<llÍ lakatot* alapMjst: #Sp»
.^anXöaáiiái tafcXniw tegggfCPUbb ém X#%r/30obh»riint a korábbi T I «—
a-a/a -XX-a.a-a . aoaaai 4ot79
fa.: aa al . > ar a. v o p -aat •:>» p.>a
a i i í ^ . I h l ^ a vX a XXX.o^a'Xaa, a
a -a a/-.. -,a- a aa a. a_la 355 I* a-a tálára
tm m Il^oostálm a/ Yá^wwMl IMveiftc*
ma ar^muc * pammMtVMlaMft s p m r a iiyixxi: •, ^^ax^s^**
ta/ JO aa\-a' aaV/áy:.; V; ?;V. Xfv«. b^t/aara ayU " < la .1 4ion ás•
Ml|WI ttgyiHMak aJW ayili^ a p*w»ra. t k^Wl yolar -X- liel^.d-^
a M l & Xaj-uaaabft íttthnttmlu a:a nalXá^aa, Xo^ S M M
irsdv -Xaaaa aala. ..a; v tam-sso-t;* Iá*?'; ~-áa ^Dakaoiato^ta
Vcmivlzű^l' >$m JTiiHlwjjlf bigottctóg 4
^Xaa.a ,aaaa-, aa-a aa: ácat aaa;; alá a- XXXa^r^Ua Xaáa; a & ./aaXf
aaoly fi a^aaaaa-a; a alfába a./ayXtaUjaaaaaa*^blyogi •lőtértül íXX»
a. faZ^ösarJX ajtó i d i l l i ; aa
i:-I; á ;Xaláaa,a' aXXvaaa ::.a aa-a: 2 A- a'aaaaaa- ;oX,a
Xli^elősá^X "a .a xna-a-rxaaal fcrscst&MtáUas a X M ^ t i U l p Ü l f l
t&líglM tMMiwfst 1M0 fe nár a t
la viXXalt4t**t*fc}cel ^tXl^t jáL: m$mAz W9T~bmi folv "tois.- ^Mlet
^rjJri^ta mxs^ti rr/XXcrcj % a iAqngili te*
•Spiaoüte!:: .viliin ^olv-toXllaaXeaat b .'V.araá aálloát..
a ftt«#tellír>>tlot bíidáp«ot-»foluXi vS&ifcuNr t9ldfttt mgrmmlete*
vaavaarraX o l d o t t . m ^*
íinoonXa^a JoXXo: aK^tc^on o^oőoti f 5 c
X^oX-bon tiar é^nlat^x X^r ia ^aXtíaaa k.-1-attat:
folaXa aa t.a.^-axc-s-a; XaoX-böa X'toidt^i't
aaa.-or as'iko *. ada^ la a r^ggúhÜ ^ Tlom^Htm
5aat ^sfotöpoa ítelyf^alaa; o^ts irra.'t b^vaSáax;
/-^Va :u/ a. bv.Ui .f.áa Gt'&tístl .^/f^rVa-
: f a . ; a ; a aaa'r .. Xl.Q^y&i&fn a'llaaaa
apUl^íinl ^anoc; 33 fii-ítoi* aca vVX*. vétót? a-io^oa
t&sr 'altit a lat &&y.»t«lll|ttit«
klaö oastíl^u áXkaaás siauo "" ifiWuT^lilflr Se v^-lt 3 n^fnrw*
aa\/'.£ tmzXv'üz^.^ U^üf'k aaulraa? a i l a a a f ü X v - f t ^ l i ' , . - l o t aioj,; buVl~
t 'ia vadki aa;- íaaV a ^ i l v - ' ^ l X • ^ l l a ü t i -
a i e t al a a'rua; vaf a; i^aa-aa v a l i *^
a feláll ol^'i o. a'á a*oX á,;- aa-a>a eatok* • £3!
olánlm a igitX^trim 18 ^iftar toateíí;;;. 3 a
klagraftt a* ÜlMÉI a M f c t i - i i l a ^ J aauaa:/^;' l ^ ^ ^ t á fc
<nou u^o^i a r t - olace aaaá aljáa-J :a;aiaa-.* v
ass utca a fel. 5. 1& yyiiu vti;X c--..:, a - ^ t ^ a r atca a t^-^s
alucÉíaríiö^j. * 'ava .jobbra trillltuk • a- ^cX^-feX - s *• fjals
a.^laa v^XáaL a :.aaa a a * la:.;.-aaua,:; v l axa,aá a
s C v i l t * J t í ^ ^ia. aa. i . ^ L . o a c . J / a v ^ ^ ^ u - ^ a a ^ , - a-^ va.-.;.. ^ aa
^a^al a;;o ' .-a: la^^a^aa * . /.a,,.a a a a : - ; v a. iulv^WIi;^'^
X.:' r .a. a 1: .a-f aa .. a-/...;. • a . aa.u a.aaaa a^- ;aa f clvt
3®lontőB át^Xa::,taaa*a porait -
u^rjfcic MMi0itA«MMfte^úcr l-^ va-llt^UtiStari^k^vrtltKiHtá kSfepoatol:
ápfttftafcfátasarvaa&Tftt«Wvrtlt a tereim aoi-^
vlll^ytllanitaí^ áaavía ia^OltifB^ty- • m - a - a-a/ a
Udvar tarHXcto alaf iteXv-.^alaa a a a a' - a SC.^: '-'ci-,,2 a/a
eaaí'uoc -/'it....- á;aica a . a oaoa-X^^
va^á^a acií/tt ^ a í i ^ ^ a í ' ' ; ol.á /aaila/ -a>aaaa k'j.lo? •••
1T.«lt»tóliát tiiln^ulött ca-aiotl f c l v ' t o l i 'p^Ietoiw.
n,J. a í T ' í l v " i o l . f a : lllaüá^Kvv
ac^lllaplt,^ L/a^./f -a.->a:a' a/ra, lajtár**
iirafibb e^xiUti yH^xa-a/avi ^alt* .a ja^' ax-vo^ a :
Sán MvXOv^s k^Kat u ralVv/to:.:•'/^a 1:. ^^^v/^s
** JLj m
aaXavoa hzvllom /XlrXLlt^a/ •*pl!*ctto& aaa^^Xaa u^/aa
caaic ^^Jvmlzi^S /-;sr x l e ? a aXIXt* a: aX-aaa^aa cíXaaraa'^
aa XoX^X;.:XaaXaX a. jarlXoii
•gyanlXro eXaaa-aX*Xv.X;aX:Xaa a v %Xt icosttft S * s i v . I t c l l JauMir cXő~
::i£QOlax -S X>XXot i i t C - ; : X X 7 á XalXXX i^alölr^ata
noiu^-csstatac z XXX/SXe X*vJtas. d^UXat líO^^tea^cX^.^^
Xa.;a,s aái-^-tctai e&r a'. t á * t á X c s l t X a a ..^m-aaaaá VXIt
5 --XX: aoiiXa-ksaa Xc >pXfca:,t foXXXvalá.altX aXXa'caaaraua^XaX*
•Is elacáaa.uoa Xt-'pitXffXra X^att&alXaá .... óatt
taXMo c^r-Xr; »va;a aaaa:áX.aaa :a;X a-vaaXaa ^vXXhctcit áatv^m*
atcct itolxXl ö a j a r s t e ^ oeX -XaJ ftlSt&srel frXrOXW^ Xaa. aa, altX-Xm X
ea^XaXaa Xaaa; .a Xas,X^ a ay-.aaX-aaa Xr XaS-itti ter'ilot^Xf^
aaaac Xdcíj;- oXJttaaX aoa i a aaaa,
•3 oXXbbXeXb^i eXrmuaíáaaáXX Xa a jai
mozvozctt altalaja -ÍX álX&aaoX XXtOüXtualtfei; vaaat
no^aoXXaa caaX X a c X ^ i r á i ^ XXXta •• .hoXjrJt^áziuto j a o ^ X X ^ v ^a
vXXt-sotS Cv áaaXa^/aa. aa ^ a a . ^ a a j
Q~aXlitXaX X/:waa^Xalaav .a,;aaa:jXX£aaXíaá aá ujabb vaoalak beoi2;jV
X.aO£tata?aX Xa#aaa aa:áaX aa-baa aaaiv; a vacat .X^raaaa..a:Xa>c edaX aa^r
IXaaaota t>Xat>aXXXbaaa;;.caaXa XH^aXtó a;Xji.aaX^a:X XvaXXoau
X ^Xvóxi a a .a j Xaa.X aaaraXXáo ia.aaXar .Xorua^Ual^n • Xö
a j i a a a i X;aaaa X:aaXvXaX XalvaX ars Xa.arvX:^aiy Xo i^arvaaut XXta^lt
- a iaXa;a».;aaa • :^XX a tl-aaa ii.aaZl Xaaa a^X:aa,fáaaaaXaav;
raXX X;a , a;-.
aa aaaaaaXXaaa X^aj^XX^.^aX-íaabb í^aXv,a;7aaXtatX aaeJavX ^XXá a\ra a^,
aa^j Xa . ^ ^ a l i X l a - uX ^ a l a t a ^ á ^ r á ; ^ . : ^ aX: .
ao^ xiaaX a^-ott XX ;; ta'XX a^a aaatt^^
aXa-sTa-lía fa. Xa X^uraatXr aT*XX a ' ^ a r X^aa^a*
l á f 4 X s a - a o a * X ' a a ^ . ; / . arXa^a: a,a/X;.-aa?at*.;a.<a: aXXaXaaava
l^aa. aaXaáaxj l-5tt aXalaalt^^X:-^ aa aaa.iaXiXa: ,X,itott
úüQt-íbQz a^aab-Uí c^eXo^v K^.^iiol/saXte^
i- IVü^.toa CeflVcí'heX^^ • I?.ovis ja Xaa 1;.7i,-r?
i l la ive ' is?* 'fc^siU. a
i s apittot a állaim ávaa ^/..U'V'O.; a
Qj.&ívp.&túv' S^VH i'alv.StolX oldalai
a;s i t t ícXja aoaoncá^c^iű. aa a 3
kb»a í^ítoa ^-/aclItaa^^o/r^^ioX^ a oiJtti 3
á-I^/b-: Völ^ Mtjjlim* A. xrv&fcjL i^X/cra /tí^X^a^-
snk folyt at^.lUaa n-ite^i vil&^y 'cs^tXa^sott*-,
aab^taTa vaXt £-5 kocsi o-^l&o.j't aláliXwisa a
^ta^D^Xa 'wc vü-o aaaa: vrjglaya* te-el 2 a koosik
v a;/ a.i: XXX^áci osaa r\\^aiyaia ia- .a/aa^tala^aL 1 > a túlaao-
aal~ aaáa xz űaaaarkuz* melletti
te-, a a v-tec^W^fe^X?;^ Xcuü ís&tie-k sXaa^^i- te
totsl loaat ás i t t rslyá jalvi^as ya .^XodXi-a^
. . ' . a - j a - a ^ I.oaatal^a?. aXX ava^o^tei' a?: uXI aaa r ^ ^ i t ^ H t
a kul->n A e X a & S e külön atea.%a teaáűXa t
acac,,-aja-a:a te í t e l e t e " ,. aaa-
•.•^c %ori ^tete^^e^ak alapján X telítették ü írlaállinlaa -
a^ia-lcas'^ük apaiét kit ^'i^affcja
cl-a^l^a^oiil^at líns?-
taiy volt os .^UXa^'hc^xX^^ Vlsr-Irűv-:Jall aa;. Co-d^V'XQGg
ki borítók*
**• xg
^aá^featsoáíi a IpitMM jLdSswtótólm o*?? ar^swsott
viaaa^ ^ twpwltáiiBi mm
21*5$ ^idM m éXüzcém fs&fni&m liaháe
tÜMOXt•üocíaca r3:39öl .a a kaá >\. • v )
Xaava aa:- a;v;:j t ^ j - j . \ aaa - a ^Vaara^a -aa a-aaaUraa : áaaa 1 V--a a'iaoa
c^iiKj-feőt ixm»IM(xi ^te^wsfi IriUip^^u* fesvt&ly&ie ir&stűso&S topp*
oatíaea Ír
a a aa.il :aar^a^aaa aa oXaaa'aá fa-f -a/yaaan X/ta*-
M s S W T .aaa-a>,a:a;aaa aail aOf$trmJd m á l t e á f l I ^ M ^ i i l r t l l l y i l é N l I ff
I U l f l t t a MMMNMto»l*0 m^tm* • •••aa aal^a^arti*,^ 8i»-
a fal*? o kmfúl.
ém oanok atgépttl ar aj Jltdtegoti^p^t»13 attgá*-
^ágáanysX^ás 113 ftttfthris X9&Mmí to*«Íb& bfartil 11 tnjb^^ín^l éo
öaaol 1* ,v; :v;a;:r lt>a, aaaaaa a^Xwség* 21*09
alélna '.500 f l^>Éi|i»i<ony«iint«Ínt .Ugrott Mgasttol^
• ;a a o - a ^ a l ^ a l a : aa aa - - -X . a' ,a aaaaaaa - T?-\-a aaa:- -a ly^rh^í
dállvncmti ^Itallá* 4m twélifólmmm B a \ ± l < m á mm
A fcfti^ffim TQMl&fc fowrittli WftSilafe UÖO*
i^táaJmi e^ú^í^m, * mmttávaarögtt IMMMHÉat I0 ^itoneiu
Így e. ^alsta^monlKr- v* a*»aa;aav - v;a. X -a'- a: aa ísr^ml o a" ••':-'\vaia:
f^Xtítfmrvy^ iflDwtmf^m^m a írottéi wmgKfhláMdanft
M96»toRtS a&oaalácWiiíXfofc hmI wpiyitáeciimr peőlö
diéfok úlZ.<m*mn nöf* « tel^lévMtfl *MMÉtÉMMáff
-aa- av ^a - a-" aaaöoXtaa a .aaaa:aaaaa/-a- raca alcmta
t^icea^o^gü io l ű I M ^ W t k l xm s la^t fcssC&IS"'
a. %aa aaaaaa; aia/< aaXaa'áoa aa.' aaava aaanaoa
például a rSakovie^ok*