Ugrás a menühöz.Ugrás a keresődobozhoz.Ugrás a tartalomhoz.



* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)

 
A védett dokumentumok csak könyvtárunk épületén belül, az erre kijelölt pontokon tekinthetők meg!
2.72 MB
2023-11-02 10:52:34
 

application/pdf
Védett Védett
24
184
Cím: Nagykanizsai Városi Tanács Híradója (1970-1988)
Részjelzés: 1971 (III. évf. 11. sz.)
Kiadás: Nagykanizsa : Városi Tanács VB., 1970-1988
Közös adat: Nagykanizsai Városi Tanács Híradója (1970-1988)
Közrem.: Petike Antal (szerk.) ; Zalavári Gyula (szerk.)
Szerz. közl: [szerk. Petike Antal, Zalavári Gyula]
Megjelent: 1971
Eto: 352(439Nagykanizsa) ; 908.439.121Nagykanizsa
Szakjel: 350
Cutter: N 32
Nyelv: magyar
Oldal: 16 p.

A következő szöveg a dokumentumból keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével:

KÉZIRAT GYANÁNT
TANÁCSI HÍRADÓ
III. évf. 11. sz. 1971 novembar
NAGYKANIZSA 1971
Szerkeszti a szerkesztő bizottság: Petike Antal, Zalavári Gyula
Kiadja a Nagykanizsai Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága Felelős kiadó: Mózes Pál vb. elnök
A borítót tervezte: Haraszti László, Derkovits-díjas festőművész
Nyomda Zalaegerszeg 71 3961 Felelős vezető: Szendrői Ervin.
III.év. 2. s.
TANÁCSI HÍRADÓ
1971. november
Az új tanácstörvény alapelvei, lényege
Az 1971. évi I. törvény újabb előrelépést jelent állami életünk és a szocialista demokratizmus fejlesztésében. A törvény megalkotásának szükségességét pártunk IX. kongresszusa mondta ki, majd a X. kongresszus központi feladatként jelölte meg az államélet a szocialista demokratizmus továbbfejlesztését.
A tanácsrendszer továbbfejlesztését lényegében három tényező sürgette: a mezőgazdaság szocialista átszervezése, a gazdaságirányítás rendjének átalakulása, az államélet és a szocialista demokrácia fejlődése.
Tanácstörvényünk alapelvei a tanácsok jellegének megfogalmazásából következnek. A törvény új módon határozza meg tanácsaink jellegét. Eszerint a tanácsok a nép hatalmát megvalósító szocialista államnak a demokratikus centralizmus alapján működő népképviseleti, önkormányzati és államigazgatási szervei.
A népképviseleti jelleg azt jelenti, hogy a tanácsok elsősorban helyi érdekeket képviselnek. A törvényhozó helyesen ismerte fel a helyi tanácsok jelentőségét és szerepét, mivel ezekhez kerül az ügyek jelentős hányada és itt a legszorosabb a kapcsolat a lakosság széles tömegeivel. Nyilvánvaló, hogy a szocialista demokrácia fejlesztése érdekében a legtöbbet a városi és községi tanácsok tehetnek. Az állampolgárok elsősorban itt fordulnak meg ügyes-bajos dolgaikkal. Az ügyek gyors, törvényes intézése, a tanács és a lakosság kapcsolatának alakulása a szocialista demokrácia alapja. Mindezek felismeréséből következik, hogy a legfontosabb változások a törvény alapján a városi és községi tanácsoknál következnek be.
A községi tanácsok megnövekedett önállósága a járási tanácsok mint választott testületek működését szükségtelenné tette. A járási tanácsok, mint választott testületek megszüntetésének több összetevője van. Lényegében a lakosság közötti kapcsolatuk formális volt, legalábbis az érdekképviselet szempontjából. A termelőszövetkezetek megnövekedett önállósága, a hatásköröknek a községekhez való decentralizálása indokolta megszüntetésüket.
A megyei képviselet a megye szintjén összpontosuló érdekek képviselete. E képviseletnek megfelel az, hogy a megyei tanácstagokat közvetett úton választják.
A tanácsok népképviseleti jellege feltételezi a tömegkapcsolatok mind teljesebb kiszélesítését. A törvény indokolása is hangsúlyozza ennek szükségességét. A tanács készülő szervezeti és működési szabályzatában erre nagy súlyt kell fektetni. Meg kell határozni a tanácsnak a Hazafias Népfront Városi Bizottságával, a tömegszervezetekkel és a nem tanácsi szervekkel történő hatékony együttműködés formáit.
A tanácsok önkormányzati jellege az egyre növekvő hatáskört, a nagyobb önállóságot és természetesen a nagyobb felelősséget jelzi. Az önálló gazdálkodási lehetőség biztosítása a fejl5dés tágabb lehetőségeit nyitja meg.
Új tanácstörvényünk nagy érdeme, hogyi nem ált