Szentendre, Bogdányi utca 10. Ámos Imre - Anna Margit Múzeum
A képzőművész házaspár emlékmúzeuma egy barokk eredetű polgárházban kapott helyet. Végrendelete értelmében udvarán temették el Anna Margit hamvait, amelyekre a fia, Péter Vladimir által készített angyalszobor vigyáz.
Bent a múzeumban az Anna Margit által komponált enteriőrben egy életnagyságú "modell", a művész festői világát képviselő régimódi öltözetű bábu fogadja a látogatót.
Ámos Imre (1907-1944) álomszerű, látomásos képeinek világa Nagykállóhoz, gyermekkori élményeihez, majd 1937-től elsősorban Szentendréhez kötődik. 1940-től egyre tragikusabb, személyes élmények ihlették megrázó képeit, grafikáit, amelyek a háború kegyetlenségéről és saját értelmetlen halálának szörnyű előérzetéről szólnak (1944 nyarán Németországba hurcolták, feltehetően szászországi táborban pusztult el).
Anna Margit (1913-1991) festőművész pályája az 1930-as évek elején párhuzamosan indult Ámos Imrével, akivel 1936-ban kötött házasságot. Képeinek expreszivitása, felfokozott színvilága 1945 után érte el tetőpontját Bár másodszor is családot alapított, sosem tudta feldolgozni az első férje és rokonai elvesztéséből eredő fájdalmat. Termékeny, a szürrealizmussal rokon művészetének ihletője a népi és biblikus témák mellett a háború kitörölhetetlen élménye.
A képzőművész házaspár emlékmúzeuma egy barokk eredetű polgárházban kapott helyet. Végrendelete értelmében udvarán temették el Anna Margit hamvait, amelyekre a fia, Péter Vladimir által készített angyalszobor vigyáz.
Bent a múzeumban az Anna Margit által komponált enteriőrben egy életnagyságú "modell", a művész festői világát képviselő régimódi öltözetű bábu fogadja a látogatót.
Ámos Imre (1907-1944) álomszerű, látomásos képeinek világa Nagykállóhoz, gyermekkori élményeihez, majd 1937-től elsősorban Szentendréhez kötődik. 1940-től egyre tragikusabb, személyes élmények ihlették megrázó képeit, grafikáit, amelyek a háború kegyetlenségéről és saját értelmetlen halálának szörnyű előérzetéről szólnak (1944 nyarán Németországba hurcolták, feltehetően szászországi táborban pusztult el).
Anna Margit (1913-1991) festőművész pályája az 1930-as évek elején párhuzamosan indult Ámos Imrével, akivel 1936-ban kötött házasságot. Képeinek expreszivitása, felfokozott színvilága 1945 után érte el tetőpontját Bár másodszor is családot alapított, sosem tudta feldolgozni az első férje és rokonai elvesztéséből eredő fájdalmat. Termékeny, a szürrealizmussal rokon művészetének ihletője a népi és biblikus témák mellett a háború kitörölhetetlen élménye.
A fénykép 2005 szeptemberében készült.
Felh. irod.:
Szentendre. Szerk. Sándyné Wolf Katalin. Bp. Panoráma, 1985
Kovács Dániel: Az örökké nyitott múzeum. = www.hg.hu/cikk/az_orokke_nyitott_muzeum&pageIdx=2